Miksi Boeing 737 Max ei ole turvallinen?
Millaisia lentokoneita ovat Boeingin 737 Max -mallit? Miksi kaksi tämän mallista lentokonetta on pudonnut taivaalta ja mikä on paljon puhuttanut MCAS? Tässä kaikki mitä tiedämme tähän asti!
Kaksi kamalaa onnettomuutta sattui hiljattain kun Lion Air lento 610 Indonesiassa sekä Ethiopian Airlinesin lento 302 syöksyivät taivaalta pian lähdön jälkeen. Onnettomuudet ovat olleet kuumia puheenaiheita viime viikkoina ja Boeingin 737 Max -lentokone on asetettu maailmanlaajuiseen lentokieltoon. Lue lisää Boeing 737 Max -lentokoneesta ja mahdollisista turmien syistä alta.
Lion Air Lento 610
Jakartasta, Indonesiasta lähtenyt lento syöksyi mereen 29. lokakuuta Jakartan pohjoispuolella Indonesiassa. Kyseessä oli ensimmäinen Boeing 737 MAX 8 -koneelle sattunut lento-onnettomuus. Turmassa kuoli kaikki koneen noin 189 matkustajaa sekä miehistön jäsenet.
Ethiopian Airlines Lento 302
Katastrofi iski uudelleen 10. maaliskuuta kun sama konetyyppi joutui toiseen tuhoisaan lentoturmaan. Addis Abebasta Nairobiin matkalla olleen koneen turma sattui 6 minuuttia lähdön jälkeen. Kaikki 157 matkustajaa ja miehistön jäsenenet menehtyivät lennolla.
Mitä tapahtui Boeing 737 Max lentokoneille?
Kaksi onnettomuutta melkein peräjälkeen. Sama konetyyppi. Molemmat lentokoneet olivat uusia (Lion Airin lentokone noin 2 kuukautta vanha ja Ethiopian Airlinesin lentokone noin 4 kuukautta vanha) ja molemmat joutuivat ongelmiin heti lähtönousun jälkeen. Monet faktat puhuvat sen puolesta että kyseessä ei voi olla yhteensattuma, vaan kyseisessä lentokonemallissa on tyyppivika. Kyseessä on Boeingin uusin myyntihitti eli malli Boeing 737 Max 8s. Airbus toi markkinoille uuden vähemmän polttoainetta kuluttavan mallin vuonna 2010 ja Boeing 737 Max oli Boeingin kilpailija tälle mallille. Vielä on epäselvää mikä tarkalleen aiheutti molemmat onnettomuudet mutta jo nyt on selvää että Boeing oikoi mutkia lentokoneen suunnittelussa ja hyväksynnässä aikataulujen saavuttamiseksi. Yksi mahdollinen tekijä molemmissa onnettomuuksissa on paljon keskustelua herättänyt MCAS järjestelmä.
Mitä ”MCAS” -järjestelmä tekee ja miksi se on olemassa?
MCAS on lyhenne sanoista Maneuvering Charasteristics Augmentation System. Järjestelmä ohjaa lentokoneen nokan alaspäin jotta saavutetaan riittävä lentonopeus ja voidaan lentää turvallisesti. Tämänkaltainen järjestelmä tarvitaan kyseiseen lentokonemalliin. Boeingin Max -mallissa on entistä isommat moottorit ja ne on sijoitettu lähemmäs lentokoneen nokkaa. Nämä muutokset johtivat siihen että lentokone käyttäytyy eri tavalla kuin alkuperäinen malli tietyissä tilanteissa, ja nokka voi kohota. MCAS järjestelmän työnä on automaattisesti ohjata koneen nokkaa alaspäin näissä tilanteissa. Yhdysvaltaislehdellä NY Timesilla on hyvä video siitä miten MCAS järjestelmä toimii. Järjestelmä on käynnistynyt ilman lentäjän käskyä ja jo ennen näitä kahta onnettomuutta Boeing sai palautetta useammalta lentäjältä siitä, että järjestelmä aiheutti yllättäviä tilanteita muillakin lennoilla. Tämän lisäksi Boeing on saanut kritiikkiä siitä että järjestelmän käyttöä olisi pitänyt kouluttaa paremmin lentäjille. Boeing halusi kuitenkin pitää lentäjien koulutuskustannukset matalina koska tämä oli yksi tämän mallin myyntivalteista.
Mitä tapahtuu Boeing 737 Max lentokoneiden kanssa seuraavaksi?
Molempien onnettomuuksien tutkinnat jatkuvat parasta aikaa emmekä ole vielä kuulleet mitään Ethiopian Airlinesin lennon mustasta laatikosta. Yhdysvaltalaislehti The Wall Street Journal kertoi viikonloppuna että Boeing on saanut valmiiksi uuden korjatun ohjelmiston Boeing 737 Max lentokoneisiin. Muutokset edellyttävät vielä Yhdysvaltojen ilmailuhallinnon FAA:n hyväksyntää. Viranomainen on antanut Boeingille huhtikuuhun asti aikaa tehdä tarvittavat muutokset tietojärjestelmään, jota on epäilty vialliseksi. Kyseessä on ohjelmistokorjaus joka antaa lentäjille enemmän hallintaa tilanteessa kun automaattinen MCAS järjestelmä kytkeytyy päälle. Tämän lisäksi lentäjät joutuvat jatkossa käymään läpi kattavan koulutuksen koskien kyseisen lentokonemallin automaattijärjestelmiä. Vielä on epäselvää jos nämä toimenpiteet ovat riittäviä ja koska kyseinen malli arvioidaan jälleen turvalliseksi lentokoneeksi. Katso täältä TOP 10 turvalliset lentoyhtiöt.