Satelliittiseuranta ja lentokoneet – Jatkossa kattavuus jopa 100%


Aireonin uudet satelliitit varustettu ADS-B vastaanottimilla

Satelliittiseuranta lentokoneissa saa nyt piristysruiskeen uusien satelliittien myötä. Yhdysvaltalainen teknologiasivusto The Verge kertoo että uusi Iridium Next -satelliittijärjestelmä tulee mullistamaan lentoliikenteen reaaliaikaisen seurannan. Uusi satelliittijärjestelmä koostuu yli 70 satelliitista ja viimeiset 10 satelliittia laukaistiin radalleen tammikuussa. Uusien satelliittien tiedonvälityskyky on edeltäjiinsä nähden moninkertainen ja lisäksi ne ovat varustettu Yhdysvaltalaisen ADS-B -teknologiaan erikoistuneen Aireonin ADS-B vastaanottimilla, jonka teknologia mahdollistaa jokaikisen maapallolla kiertävän lentokoneen tarkan seurannan sijainnista riippumatta.
satelliittiseuranta lentokoneet
Kyseessä on jo ennestään tuttu teknologia, eli lentokoneiden lähettämä ADS-B -signaali (Automatic Dependent Surveillance, jossa on koneen nopeus ja sijainti koodattuna. Katso suosituimmat ADS-B signaaliin pohjautuvaa lentotutkaa täältä. Mutta Aireon on maailman ensimmäinen ADS-B verkosto joka kattaa koko maapallon. Satelliittiseuranta lentokoneet lähettävät ADS-B signaaleja tasaiseen tahtiin. Kyseessä on merkittävä parannus nykyiseen järjestelmään. Vaikka lentoyhtiöt ovat käyttäneet ADS-B-teknologiaa jo kauan, niin tietoa on kerätty maahan sijoitettujen vastaanottotornien kautta. Vaikka näitä torneja on yli 600 ja ne ovat sijoitettu maapallon ympäri, ne eivät voi vastaanottaa jokaista lähetystä jokaiselta koneelta – varsinkin kun lentokoneet lentävät haja-asutusten, valtamerien tai maanosien yli joissa on vähemmän vastaanottimia. Kun vastaanottimet ovat avaruudessa niin kattavuus tulee olemaan 100-prosenttinen.

Tarkka satelliittiseuranta kaikista maailman lentokoneista

Tämä mahdollistaa yhtenäisen lentokoneiden valvonta- ja seurantainfrastruktuurin kaikista maailman lentokoneista. Automaattinen ja reaaliaikainen sijaintitietojen kerääminen antaa lennonjohtajille ja lentoyhtiöille täydellisen kuvan koko taivaasta.
Tarkoitus on että kun järjestelmä on sertifioitu ja testattu niin Aireon tuo uuden ratkaisunsa ensin NAV Kanadan (Yksityinen kanadalainen lennonjohtoyritys) ja NATS:in (Ison-Britannian tärkein lennonvarmistuspalvelujen tarjoaja) käyttöön. Kyseiset yhtiöt ovat molemmat investoineet Aireoniin. Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA arvioi myös järjestelmää, ja FAA on testannut Satelliitti -palvelua Karibian ilmatilassa. Kun teknologia tulee laajemmin käyttöön satelliiteissa niin on hyvin todennäköistä että kaikki ilmailuviranomaiset ja lentoyhtiöt ympäri maailmaa ottavat uuden tekniikan käyttöön. Tämä estäisi myös tulevaisuudessa tilanteet kuten Malaysia Airlinesin Boeing 777 -matkustajalentokoneen mysteerisen häviämisen vuonna 2011. Sijaintitiedot olisivat mahdollista jäljittää paikoissa joissa se ei ennen ole ollut mahdollista.

Katso video uudesta ADS-B verkostosta

Katso Aireonin video jossa näet miten sateliittiseuranta lentokoneet ottavat yhteyden Aireonin verkostoon.

Leave a Reply